دیزل ژنراتور، اجزای تشکیل دهنده آن شرکت مهندسی پارسیان تابلو تجهیز

این دستگاه‌ها اغلب به عنوان ژنراتورهای دیزلی یا ژنراتورهای دیزلی جن ست خوانده می‌شوند. دیزل ژنراتورها در مکان‌ها و شرایطی که به تأمین پایدار برق نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابتدا باید بررسی کنیم که چه میزان لوازم برقی مورد استفاده داریم که باید با برق پشتیبان کار کند.پلاک های نام مولد برق ژنراتور دارای مقادیر مناسب برای kW ، kVA  هستند. با این حال، شرایط کار با بار متصل تعیین می شود، برای اطمینان از اینکه ساختمان شما از قدرت دیزل ژنراتور مناسب برخوردار است، بهترین توصیه داشتن اندازگیری دقیق واحد برق ساختمان توسط مهندسان برق حرفه ای است.

دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتور

برای اینکه بتوانید از کاهش سطح عملکرد باتری دستگاه جلوگیری کنید، بهتر است در زمان خرید، اطلاعات مربوط به باتری را که در کاتالوگ دستگاه درج شده به دقت مطالعه کنید. با آگاهی از عمر مفید باتری می توانید اقدامات مناسب را در زمان مناسب انجام داده و از خرابی دستگاه نیز جلوگیری کنید. نظارت و بررسی بر روی عملکرد باتری دیزل ژنراتور باعث می شود تا بتوانید قبل از، از کار افتادن باتری آن را تعویض کرده و باتری جدیدی را جایگزین کنید.

با افزایش گازهای منبسط شده به پیستون فشار وارد می شود و شروع به حرکت می کند و این حرکت توسط میل لنگ به ژنراتور منتقل می شود و باعث چرخش آهن ربای درون سیم پیچ ژنراتور می شود. سپس توسط قانون القای الکتریسیته، برق یا انرژی الکتریکی تولید می شود. موتورهای دیزلی مدرن بر معایب مدل‌های قبلی که سروصدای بیشتر و هزینه‌های تعمیر و نگهداری باتری دارند، غلبه کرده‌اند.

این ماجول با گرفتن نمونه ولتاژ خروجی و پایش مداوم آن، با کنترل مقدار میدان تحریک در روتور آلترناتور، ولتاژ خروجی دستگاه را به صورت ثابت روی مقدار تنظیم شده نگه می‌دارد.

در انتخاب ژنراتورها عوامل متعددی نظیر تامین سوخت و ذخیره آن، شرایط کار و تامین بار و غیره تاثیر دارند. یکی از دلایل انتخاب بیشتر ژنراتورهای دیزل تعداد بیشتر تامین کننده های قطعات آن، عدم نیاز به دانش و تجربه زیاد و همچنین حمل و نقل و راه اندازی ساده تر آن است.

مثلا شرکت رویان صنعت در ایران، خدمات سرویس ویا تعمیر به این لینک مراجعه کنید را حتی در هنگام تعطیلات، به تمام نقاط کشور ارائه می دهد. یکی از مهمترین وسایلی که ثبات وجود برق را برای ما تضمین می کند، دیزل ژنراتور است.

با این حال در دو حالت کاملا مشابه توجه به میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور خالی از لطف نیست. چرا که با توجه به سال های زیادی که قرار است این دستگاه ها به فعالیت بپردازند، قدری مصرف کمتر میتواند صرفه جویی بسیار کلانی را برای شما به همراه داشته باشد.

برای این که بتوانید توان مورد نیاز تان را بسنجید، می بایست در ابتدا به محل مد نظر برای استفاده از دیزل ژنراتور ها توجه کنید. مکان هایی با متراژ بالا، قطعا برای تامین برق شان نیاز به ژنراتور هایی با توان بسیار بالا خواهند داشت. هنگامی که سوخت مورد نیاز به دستگاه وارد مخزن شد، پمپ این سوخت را به سمت موتور هدایت نموده و از آن به بعد احتراق صورت می پذیرد.

در مقابل  عناصر شیمیایی  ساخته  شده اند  و به نحوی در  سرسیلندر  جا سازی  می شوند که

این شرکت به طور حرفه ای در زمینه تامین انواع برندهای معتبر مانند ولوو، پرکینز، بنز ایدم و کامینز فعالیت می نماید.

در ساختار یک دیزل ژنراتور عموماً از یک کوپلینگ مکانیکی، تنظیم‌کننده سرعت (Speed Regulator)، تنظیم‌کننده اتوماتیک ولتاژ، یک شاسی، باطری (برای شروع به کار موتور دیزل)، مخزن سوخت و یک صفحه فرمان (Control Panel) استفاده شده است. همانطور که مشاهده می­‌کنید یک دیزل ژنراتور از بخش­‌های مختلفی تشکیل شده است. اما در این بین سه جزء موتور دیزل، آلترناتور و سیستم خنک‌کننده بخش‌­های اصلی یک دیزل ژنراتور محسوب می‌­شوند.

مخترع این موتور رودولف دیزل نام دارد که در سال ۱۸۵۸ در شهر پاریس متولد شده است؛ در آن زمان موتور های بخار هنوز یکی از پر مصرف ترین نوع موتور ها در صنایع بزرگ محسوب می شدند. رودولف دیزل در فرانسه بزرگ شد و کمی بعد طی وقایع جنگ فرانسه و آلمان راهی انگلیس شد.

تابلوی ATS  غالباً در هنگام کار باعث ایجاد حرارت شده و این حرارت بایستی از تابلو به بیرون رانده شود. برای رفع این مشکل این تابلوها را در مکان هایی قرار می دهند که از دستگاه های تهویه برخوردارند. باک سوخت ژنراتورها که منبع ذخیره سوخت است در بدنه ی شاسی ساخته می شود و گاهی نیز جدا از بدنه و به صورت یک مخزن جداگانه قرار می گیرند که به آنها مخزن سوخت روزانه می گویند. معمولا باک های سوخت می توانند سوخت را برای  الی 10 ساعت کار مداوم ذخیره کنند.

در مواردی که نیازهای بزرگتری برای برق وجود دارد، می توان چندین واحد کوچکتر را به طور موازی با استفاده از فرایندی که به نام همگام سازی شناخته می شود به یکدیگر متصل کرد. موتورهای دیزل معمولاً دارای عمر طولانی هستند و نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتری دارند. دیزل ژنراتورها در مقایسه با سایر ژنراتورهای موجود در بازار می توانند توان خروجی بالاتری داشته باشند و مدت زمان بیشتری را کار کنند.

تعمیر دیزل ژنراتور , انرژی گستر آریا

دیزل ژنراتور در ایران نیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و از مهمترین تجهیزات صنعتی محسوب می شود که در بخش های بعدی از برخی زوایا به ویژگی های این دستگاه اشاره خواهیم کرد. دیزل ژنراتورهای کاترپیلار هم یکی از برندهای شناخته شده و پرکاربرد در حوزه تامین انرژی برق هستند.

با این حال، این امر اغلب می تواند با نیازهای پایین نگهداری و بازده سوخت کاهش یابد. با این حال، هر رهبر تجاری باید بداند که دیزل ژنراتورها دارای اشکالاتی نیز هستند.در اینجا، ما مزایا و معایب استفاده از دیزل ژنراتور صنعتی را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید آگاهانه برای شرکت خود تصمیم بگیرید.

دیزل ژنراتور

قسمت گردگیر صافی دارای یک لاستیک پلاستیکی شکاف‌دار (گلابی لاستیکی) است که با فشردن آن و باز شدن شکاف، گرد و خاک داخل گردگیر به بیرون ریخته می‌شود. در موتور تراکتورها، کمباین‌ها و ماشین‌های راه‌سازی جدید قسمت گردگیر توسط یک مجرا به خروجی اگزوز متصل شده است.

یک یا چند دیزل ژنراتوری که بدون اتصال به شبکه برق عمل می‌کند در اصطلاح در وضعیت جزیره عمل می‌کنند که ویژگی‌های چند ژنراتور موازی که مزایای استفاده از افزونگی و بهره‌وری بهتر در بارهای جزئی را دارند، فراهم می‌کند.

در نهایت می توان اینگونه بیان نمود که موتورهای دیزلی که قادر به تولید نیروی الکتریکی از نیروی مکانیکی می باشند همان دیزل ژنراتور ها هستند. سوخت اصلی که در موتورهای دیزلی مورد استفاده قرار می گیرد سوخت بنزینی و گازوئیلی می باشد. مدیریت و کاربری آسان دستگاه دیزل ژنراتور نسبت به ژنراتور‌های گازی، مهمترین عامل محبوبیت آن می‌باشد.

شرکت هایی که محصول خود را با انجام پشتیبانی و خدمات پس از فروش  ارائه می نمایند دارای محبوبیت بیشتری بوده و اعتماد خریداران را جلب می کنند. بهتر است انتخاب خود را از میان دیزل ژنراتورهایی انجام دهید که شامل پشتیبانی فروشنده می ‌شوند. سیم ها و کابل هایی که از تابلو ATS  به تابلو برق اصلی منتقل می شوند شامل دو مجموعه کابل مدار فرمان و کابل برق ژنراتور هستند.

نحوه تولید برق در دیزل ژنراتور

امروزه، Baudouin و دیزل ژنراتور بادوین به لطف اعتماد متخصصان دریایی
از شهرت بی نظیری برخوردار است. بعد از موتور دیزل، ژنراتور مهمترین تاثیر را بر کیفیت و قیمت دستگاه دارد.

  • گاهی تابلو را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد تا به مجموعه‌ای برای تغذیه توان از شبکه برای انجام آزمایش بار اجازه دهد.
  • دیزل ژنراتور بنز (Benz) با سرمایه گزاری مشترک بین ایران آلمان می باشد.که تحت لیسانس دایملر بنز آلمان است و جزو برترین تولید کننده موتور های دیزل در خاورمیانه هستند.
  • این شرکت بعد از جذب شركای استراتژیک جدید خود، حجم سرمایه گذاری و ظرفیت تولیدش را افزایش داده و تکنولوژی تولیدات خود را با توجه به نیاز و تمایلات بین المللی به روز کرده است.
  • این مدل از موتور‌های دیزلی دور موتور بالایی در محدوده ۶۰ تا ۱۰۰ دور در دقیقه برخوردار می‌باشند.
  • در این شرایط استفاده از موتورهای برق یک روش مناسب برای مقابله با شرایط بحرانی در صنایع کوچک و بزرگ در نظر گرفته می شود.

همانطور که از نامش پیداست سوخت اصلی موتور دیزلی، گازوئیل که یک سوخت فسیلی می باشد و نوع احتراق و کارکرد موتورهای دیزلی و با بنزینی و گازی تفاوت دارند. تمامی موتورها دارای یک شفت هستند که هنگامی که موتور کار می کند آن شفت شروع به چرخیدن می کند و اگر آن را به یک آلترناتور وصل کنیم یک دیزل ژنراتور ساخته ایم.

توان نامی (kVA) یک ژنراتور حداکثر توان خروجی با ضریب توان خروجی ۰٫۸ است. هنگامی که منبع تغذیه از کار افتاد، اتصال یک ژنراتور برقی بدون جدا کردن آن از شبکه منجر به تغذیه مجدد شبکه می شود و هنگام بازگشت برق به ژنراتور شما آسیب می رساند.

پس خرید ژنراتور دیزلی نگرانی شما را راجع به کمبود و نبود برق برطرف می‌سازد. در صورتی که نیاز دارید دیزل ژنراتور به صورت خودکار به شبکه برق اتصال پیدا کند، باید دیزل ژنراتوری مجهز به تابلو برق امرجمسی با قابلیت ATS (Automatic Transfer Switch) را انتخاب کنید. و برای استفاده همزمان دیزل ژنراتور ها با برق شهر شما نیاز به یک تابلو سنکرون Synchronization panel با یک لاجیک مناسب دارید. عمدتاً ماشین و خودرو‌های سنگین، اولین کاربران دستگاه دیزل ژنراتور می‌باشند تا در حمل انواع مواد شیمیایی و صنعتی پایه، سرعت عمل بالایی را داشته باشند.

قطعی برق ناگهانی موجب اختلال در مجتمع های اداری و واحد های تجاری می شود. با استفاده از دیزل ژنراتور ها می توان در مواقع قطعی برق از خسارات زیادی شرکت ها و فعالیت های تجاری جلوگیری کرد. فروش دیزل ژنراتور در شرکت “آبیاران” با ضمانت نامه عملکرد صحیح برای دستگاه خریداری شده همراه خواهد بود.

دیزل ژنراتور Diesel Generator یک دستگاه تولید برق است که از موتور دیزل برای تولید برقق استفاده می‌کند.

دیزل ژنراتور های کوچک که تا حدود ۲۰۰ کیلو ولت آمپر را تولید می کنند در مصارف اضطراری کاربرد بسیاری دارند. همچنین دیزل ژنراتورهایی با قابلیت تولید توان در مقیاس  مگا ولت آمپر نیز وجود دارند که از برخی از آنها در شبکه های قدرت کوچک استفاده می شود.

با توجه به قیمت بالای این محصولات، فروش ژنراتورهای چینی در بازار ایران رونق بیشتری یافته است.

به این نحو تبدیل به منبع مهمی برای تامین برق اضطراری و موقت باشند.توان ژنراتورها بر حسب کاوا سنجیده می‌شود. کاوا عبارت است از واحد اندازه‌گیری استاندارد در تولید برق که به کیلوولت آمپر نیز شناخته می‌شود.اما این دستگاه چگونه کار می‌کند؟ در عنوان‌های بعدی این مورد را نیز برایتان شرح می‌دهیم.

بدنه این فیلتر شفاف بوده و سوخت داخل آن نمایان است و به راحتی می‌توان تمیزی و یا گرفتگی آن را مشاهده نمود. فیلتر برخی موتورهای جاندیر از این نوع است (فیلتر های ساخت استاندین). قسمت تصفیه کننده این فیلترها از یک نوع کاغذ مخصوص ساخته شده است و برای افزایش سطح موثر فیلتر اسیون، آن را به صورت چین دار ساخته و در داخل محفظه فلزی قرار داده‌اند. البته فیلترها در انواع دیگر مانند پنبه‌ای نمدی و یا پارچه‌ای نیز وجود دارند که امروز ساخت و استفاده از آن‌ها بسیار کم است.

در برخی صدا خفه‌کن‌ها داخل انبار اگزوز از مواد نسوز نیز پر می‌گردد. در برخی موتورهای بزرگ و سنگین، معمولاً از دو المنت یا صافی استفاده می‌شود.

دیزل ژنراتور دستگاهی است که از ترکیب یک موتور دیزلی و ژنراتور الکتریکی تشکیل می‌شود. موتور آن با احتراق سوخت، انرژی شیمیایی موجود در آن را به انرژی الکتریکی (برق) تبدیل می‌کند.

کنترل پنل دیزل ژنراتور از ابزار های متعددی برای کنترل و نظارت اجزای مختلف ژنراتور گازوئیلی استفاده نموده است از این ابزار برای سنجش میزان فشار روغن موتور ژنراتور و درجه حرارت مایع سرد کننده نیز استفاده می شود. پانل های کنترل را می توان با سوئیچ انتقال اتوماتیک (ATS) برای حفظ تداوم قدرت الکتریکی ترکیب کرد. تشخیص قطع برق هنگامی که شبکه شما با قطعی مواجه است توسط این بخش صورت می گیرد.

حالت اول اینکه یکی از دستگاه ها دائم زیر بار است و دستگاه دوم آماده بکار برای زمان هایی که مولد برق دچار نقص فنی و یا تعمیر و نگهداری است مورد استفاده قرار می گیرد.

۱- کیفیت قطعات استفاده شده در تابلو کنترل (چینی بودن قطعات به شدت بر روی کیفیت نهایی و قیمت دیزل ژنراتور موثر است).

معمولا قیمت این نوع موتور های برق در حدود نصف قیمت انواع نو است و در بودجه ای که در این زمینه به کار برده می شود به میزان زیادی صرفه جویی می گردد. اما توجه داشته باشید که قیمت موتور برقی نو و دست دوم بر اساس ویژگی های آن نیز متفاوت خواهد بود.

طرز فعالیت موتورهای دیزلی بر پایه احتراق سوخت های مایع صورت می پذیرد. حرکت چرخشی ایجاد شده توسط احتراق داخلی در موتور همان عامل تولید نیروی برق در موتورهای دیزلی می باشد.

دیزل ژنراتور یکی از تجهیزات بسیار کاربردی در صنایع است که از آن استفاده های مختلفی می شود. مهم ترین کاربرد این دستگاه که عموم مردم نیز با آن آشنایی نسبی دارند، کاربرد در تولید برق اضطراری است.

از این رو، ضروری است که نصب یک سیستم اگزوز کافی برای گازهای خروجی از اگزوز ترتیب داد . آلودگی سوخت زمانی رخ می‌­دهد که ذرات معلق در مخزن سوخت تجمع می‌کنند. پولیش و نگهداری منظم از مخرن سوخت می­‌تواند از این پدیده جلوگیری کند.

در بخش های مختلف وب سایت kashanico.com میتوانید به کسب اطلاع در زمینه دیزل ژنراتور بپردازید و انواع آن را بررسی کنید. شما میتوانید با تماس تصویری با کارشناس ما از انبار مرکز صنعت دیزل ژنراتور مدنظرتون رو ببینید و مشاوره برای خرید انواع دیزل ژنراتور ها از ما دریافت کنید . دیزل ژنراتورهای استاندارد و معمولی متداول ترین انواع دیزل ژنراتورها هستند که در اندازه های مختلف وجود دارند. دیزل ژنراتورهای آماده به انجام کار اضطراری و نیروگاه‌های آبی بعنوان عملکرد ثانویه، استفاده گسترده‌ای برای محافظت از شبکه‌های ملی مختلف در هر زمان و به دلایل مختلف در آمریکا و انگلستان دارند.

دیزل ژنراتور استند بای در مکان هایی که در رابطه با سلامت و امنیت انسان ها و به صورت خیلی اضطراری می باشد از جمله بیمارستان ها، فرودگاه ها، هتل ها و مراکز اطلاعاتی کاربرد بسیار زیادی خواهند داشت.

با گرفتگی فیلتر، در لوله ورودی موتور یک مقاومت جریان هوا یا خلاء ایجاد می‌شود که باعث تحریک کلید و روشن شدن چراغ مربوطه در داشبورد راننده خواهد شد. عضو اصلی این نوع صافی‌ها یک فیلتر کاغذی با سوراخ‌های بسیار ریز است که وظیفه تصفیه هوا را دارد.

در برخی مکان ها مانند قطارها گاهی از دیزل ژنراتور برای تولید نیرو محرکه حرکت قطار هم استفاده می شود.

دیزل ژنراتور (Diesel generator) که با عنوان جِن سِت دیزل (Genset Diesel) نیز شناخته می‌شود ترکیبی از یک موتور دیزل با یک ژنراتور الکتریکی جهت تولید انرژی الکتریکی میباشد. یکی از این عوامل توان دیزل ژنراتور ها است که افراد برای خرید دیزل ژنراتور باید آن را در نظر بگیرند.

دیزل ژنراتور ها برای تأمین نیروی پشتیبان ساختمان در هنگام خاموشی و سایر موارد اضطراری استفاده می شوند.

اما این عمدتا محدود به شرایط خاص است؛ مثلا در دیزل ژنراتور های کوچک در کاربرد های کم ظرفیت و یا واحد بسیار بزرگ بیش از 2250 کیلو وات و بالاتر. گاهی اوقات از هیدروژن به عنوان خنک کننده سیم پیچ های استاتور برای سایز های بزرگتر استفاده می شود. ژنراتورهای چند مگاواتی برای نیروگاه های کوچک تولید برق استفاده می شوند و برای این منظور می توان از چندین دستگاه ژنراتور استفاده کرد.

برای برآورد عمر مفید دستگاه، از میزان ساعت کارکردی استفاده می‌کنند. به طور میانگین هر دستگاه دیزل ژنراتور حدود ۱۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ ساعت کار می‌کند که حدود بیست تا بیست و پنج سال می‌باشد. اما نحوه استفاده از دستگاه، نوع موتور و استهلاک ژنراتور، تعیین‌کننده اصلی عمر دستگاه می‌باشند. برند درجه یک موتور و استفاده درست از ژنراتور جهت عدم سایش آن، عمر دستگاه را افزایش می‌دهد.

در واقع میتوان این چنین گفت که در هر فضا و مکانی که اهمیت دسترسی به برق بسیار زیاد باشد، حتما موتور برق در آن مورد استفاده قرار می گیرد. البته لازم است برای تهویه فضای اطراف موتور و گرم شدن آن، فضایی هم برای ورود و خروج هوا در نظر گرفته شود به همین دلیل صدای موتور نمی تواند بیش از  60 الی 80 دسی بل (dB) کاهش یابد. بهرحال اگر این رسوبات پیشروی کند تا مرحله‌ای است که رینگ‌های پیستون داخل شیارهایشان را تصرف کنند.

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما