انتقاد از عدم تخصیص نیمی از بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری

عنوان 20- میزان خروج نخبگان از کشور افزایش یافته و این موضوع باعث نگرانی دولتمردان شده است. این در حالی است که مهم ترین ارکان اداره کشور و پیشرفت کشور نخبگان هستند. نخبگانی که شاید در سال های اخیر مورد توجه کافی قرار نگرفته اند و این قشر با حقوق بالا راهی کشورهای دیگر می شوند. اما اکنون به نظر می رسد مجلس و دولت برای موثر ماندن این مجموعه در توسعه کشور گام برداشته اند; مراحلی که اگرچه لازم است اما کافی نیستند.

همانطور که معاون علمی، فناوری و اقتصادی رئیس جمهور می گوید باید میزان خروج نخبگان از کشور کنترل شود و برای دو سال آینده برنامه ای برای این منظور تهیه شود. وی البته در پاسخ به اینکه آیا با توجه به روند خروج نخبگان از تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در برنامه هفتم نگران هستید، عنوان کرد که میزان خروج نخبگان آسیبی به برنامه هفتم وارد نمی کند. . وی همچنین معتقد است در صورت سرمایه گذاری در اقتصاد 8 درصد رشد برنامه هفتم توسعه میسر می شود. روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در گفت و گو با «جهانی اقتصاد» با اشاره به خروج نخبگان از کشور گفت: این موضوع مدت ها به تعویق افتاده است.

نمی توان آن را نادیده گرفت و گفت که چنین مشکلی وجود ندارد و نمی توان به آن دامن زد. مهاجرت نخبگان از کشور وجود دارد و در سال های اخیر در برخی مناطق دو برابر شده است. وی ادامه داد: آنچه ما را نگران کرده و باید رصد کنیم، خروج نخبگان از کشور نیست، بلکه میزان خروج است. اینکه چند نفر از کشور رفته اند یک موضوع است و بحث دیگر نگرانی از آینده است که نرخ آن چقدر است. راه هوشمندانه برای برنامه ریزی برای آینده این است که ببینید قیمت چقدر است و برای آینده امروز برنامه ریزی کنید.

دهقانی تاکید کرد: از سوی دیگر این فشار به دلیل کاهش جمعیت و دانش آموزان وجود دارد. بنابراین این احساس که کشورهای اطراف علاقه مند به جذب فرزندان ما هستند، از طرفی نیروی کار ما در حال کاهش است و همه این مسائل در کنار هم حساسیت را بالا می برد. یعنی دو موضوع وجود دارد. این یک بار اتفاق می افتد و در سال 10 درصد نیروی انسانی کشور را از دست می دهید و شیب می بینید که اگر این شیب را کنترل نکنید، آینده خراب می شود و الان هم همین را داریم. معاون علمی، فناوری و اقتصادی رئیس جمهور بر پایه دانش تصریح کرد: اکنون شاهد گرایش نخبگان به خروج از کشور هستیم و از این پس فکر می کنیم باید برای دو سال آینده برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

زیرساخت‌های قانون JUMP، اعتبارات مالیاتی، حمایت از شرکت‌های نوپا، بحث‌های لایحه معافیت، و هر چیزی که معاون وزیر حمایت می‌کند، برای فراهم کردن وسایل و فرصت‌ها برای کسانی که می‌خواهند در کشور بمانند، طراحی شده‌اند. دهقانی فیروزآبادی در ارتباط با برنامه معاونت آموزشی برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور خاطرنشان کرد: معاونت علمی نهادی سیاستگذار، خلاق و استعداد آفرین است. ما به دنبال طیف وسیعی از ابزارها، قوانین و پشتیبانی برای علاقه مندان به فعالیت در کشور و تسهیل آن هستیم. تمام ابزار قانون جهش، آیین نامه ها و حمایت های معاونت علمی در این مسیر است. وی با انتقاد از عدم تخصیص نیمی از بودجه کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی به تبعات آن اشاره کرد و گفت: اگر در دولت یازدهم و دوازدهم نیمی از بودجه کشور طبق ضوابط پرداخت می شد. به صندوق نوآوری و رشد، الان صندوقی با حداقل 100 هزار تومان سرمایه داشتیم.

اما در عین حال 3 میلیارد تومان صندوق نوآوری و توسعه داریم. تعداد بنگاه های ما 200 برابر شده و اکنون شاهد آسیب عدم تخصیص نیم درصد بودجه کشور به صندوق نوآوری و توسعه هستیم. به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، خروج نخبگان از کشور نیز ناشی از عدم اختصاص نیم درصد بودجه کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی است. دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: هر کشوری که نتواند نخبگان خود را حفظ کند از کمبود نیروی انسانی رنج می برد. هسته اصلی هر جامعه را نخبگان و افراد تحصیل کرده آن جامعه تشکیل می دهند. وی با طرح این سوال که آیا ما مانع خروج نخبگان از کشور نمی شویم؟ رشد 8 درصدی برنامه هفتم امکان پذیر است، گفت: سرعت خروج نخبگان آسیبی به برنامه هفتم وارد نمی کند. اما بحث در مورد افق 20 ساله است و اگر الان برنامه ریزی نکنیم در 20 و 15 سال آینده آسیب خواهیم دید. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا رشد 8 درصدی در برنامه هفتم امکان پذیر است، اظهار داشت: رشد 8 درصدی تنها در صورتی امکان پذیر است که در اقتصاد دانش بنیان سرمایه گذاری کنیم.

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما