باغبان ویلای مهرجویی در روزی جدید بازداشت شد

آنها گفتگوی ویژه «اعتماد» با مرحوم محمدی فری را تکذیب کردند و اعلام کردند که محتوای این گفتگو در واقع همان مطلبی است که آن مرحوم مدتی پیش منتشر کرده بود. گروهی دیگر مدعی شدند «اعتماد» با اطلاع از قتل استاد مهرجویی صفحه اول خود را بسته است. عجیب است که برخی رسانه های اصولگرا مثل همیشه با نگاه جناحی و سیاسی به تحلیل مسائل پرداختند، اطلاعات ویژه «اعتماد» را تفسیر کردند و ذهن مردم ایران را دچار آشفتگی کردند! این روند در روزهای پس از قتل استاد مهرجویی نیز ادامه یافت که مدیران روزنامه با عناوین «تماس»، «اخطار»، «توبیخ» و «اخطار» از سوی مقامات قضایی و دادستانی در رسانه‌های بنیادی دعوت شدند. همه این گمانه زنی ها و اتهامات بی اساس در شرایطی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد که فعالان رسانه ای با یک تماس ساده با مدیران و دست اندرکاران روزنامه به حقیقت پی ببرند. به نظر می رسد واقعیت این است که بسیاری از افراد و گروه ها برای رسیدن به آن تلاش نمی کنند و ترجیح می دهند بر موج شایعات و شایعات بی پایه و اساس سوار شوند. بهروزی بهزودی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد در گفتگو با گروه سیاسی «اعتماد» با نادیده گرفتن زوایای پنهان تمام واقعیت هایی که ساعاتی قبل از قتل داریوش مهرجویی و همسرش در «اعتماد» رخ داد. روزنامه و بسیاری از رسانه ها و کاربران. بهزادی تاکید کرد که گفتگو با محمدی فر طولانی بوده و به دلیل ذکر نام برخی افراد و نام آنها در “اعتماد” از انتشار کامل این گفتگو خودداری کرده است. این مصاحبه که بهزادی وعده آن را به مخاطبان می دهد به زودی توسط گروه رسانه ای «اعتماد» منتشر می شود. مدیرعامل «اعتماد» همچنین برخی ادعاها در خصوص احضار و وصول احضاریه از دادسرا را رد کرد و اعلام کرد روز دوشنبه با خبرنگار حادثه دیدار دوستانه ای با دادسرا داشته و دستورات لازم را به آنها داده است. برای انجام کار

در خبرها می خوانیم که با مقامات قضایی دیدار داشتید؛ برخی رسانه ها با روندهای مشخص این خبر را منتشر کردند، روند این دیدار چگونه بود؟

بعدازظهر یکشنبه پیامی از سوی دادسرای ویژه رسانه دریافت شد و از ما دعوت شد تا روز دوشنبه با مسئولان این دادسرا در خصوص ابعاد و ابعاد مختلف اخبار مربوط به قتل استاد دیدار کنیم. داریوش مهرجویی و همسرش وحیدا محمدی فر. من به عنوان مدیر دفتر روزنامه «اعتماد» به همراه بهار شعبانکیان خبرنگار حوزه حوادث به دادسرای رسانه رفتم و با رئیس دادسرا (نه بازپرس) دیدار و گفت وگو کردیم.

در مورد فضای این نشست و اینکه محتوای این بحث ها چه موضوعاتی بود توضیح دهید؟

بیشتر صحبت ها درباره قتل استاد ترسو مهرزوی و همسرش و مکانیسم اطلاع رسانی در این زمینه بود. نکته اینجاست که «بواری» از روز یکشنبه (3 مهرماه) با توجه به تهدید خانواده یکی از چهره های شاخص عرصه فرهنگ و هنر جامعه، پیگیر وظایف شخصی و شغلی خود بوده و گفت و گو با محمدی فر خودروان، همسر استاد مهرجویی با هجمه های فراوان در فضای مجازی و برخی رسانه های خاص مواجه شد. یکی از اصلی ترین حقایق این حمله عدم گفتگوی «بواری» با همسر داریوش مهرجویی بود و مطالب منتشر شده همان مطلبی است که مرحوم قبل از مرگ منتشر کرده بود. در پاسخ به این ادعاها باید گفت که این مصاحبه بسیار طولانی تر از متن منتشر شده بوده و یک روز قبل از فوت آن مرحوم صورت گرفته است. نسخه ای از این گفتگو در دفتر روزنامه موجود است و اگر «اعتماد» این گفتگو را به طور کامل منتشر نکرده است، دلایلی دارد. در گفت و گوی مذکور عده ای متوفی محمدی فر را متهم کردند و از آنجایی که ما هنوز از قتل وی اطلاعی نداشتیم، «اعتماد» نمی توانست فرد یا گروهی را بدون مستندات موثق متهم کند.

اما اطلاعاتی که امروز در این گفت وگو با کشته شدن استاد مهرجویی و مرحوم محمدی فر آمده است، می تواند بسیار کلیدی باشد و راه را باز کند. آیا شما اینطور فکر نمی کنید؟

بله، امروز می توان اشاره کرد که خانم مهرجویی از کارگر و باغدار سابق خود نام برده است که مظنون به تهدید آنهاست. این موضوع در این گفتگو به صراحت بیان شده است و «اعتماد» آماده است متن کامل گفتگو و فیلم مذکور را در اختیار پلیس و دادسرا قرار دهد. در این گفتگو به موضوعات مهم دیگری نیز اشاره شد که «بواری» فعلا از ذکر آنها خودداری می کند تا جا برای این مسائل باز شود. همان طور که اشاره کردم، «تراست» آمادگی دارد متن این گفتگو را به مسئولان مسئول ارائه کند.

یعنی قصد ندارید متن کامل این گفتگو را در آینده منتشر کنید؟

همه مکالمات منتشر نمی‌شوند، اما بخش‌هایی از آن را در اختیار شنوندگان Trust قرار می‌دهیم. اما توضیح دیگری برای این حملات وجود دارد. گروهی این شبهه را مطرح کردند که ما از قتل استاد مهرجویی و همسرش در شنبه شب مطلع بودیم و سپس از یکشنبه شروع به تهیه گزارش و مصاحبه کردیم. این فرضیه کاملا اشتباه است. برای کسانی که ممکن است آگاه نباشند، اجازه دهید توضیح دهم. روند انتشار محتوای روزنامه به شرح زیر است: روزنامه نگاران مطالب و گزارش تهیه می کنند، رهبران گروه آنها را در صفحات قرار می دهند. الزامات مطالعه می شود، پس از جلسات مربوط به انتخاب عنوان و … ترکیب بندی صفحه اول انتخاب می شود و پس از تزئین صفحه به مطبوعات می رود. روز شنبه که حوالی ساعت 11 خبر ترور استاد مهرجویی منتشر شد، «اعتماد» تمام مراحل چاپ روزنامه یکشنبه را تا ساعت 9 به پایان رساند و روزنامه به چاپخانه ارسال شد. در نتیجه تمام فرآیندهای دفتر خاطرات تا زمانی که مهرچوی و همسرش زنده بودند به پایان رسید. هر شخص یا جریانی که چنین فرضیاتی را مطرح کرد، اگر نگوییم با گرایش خاصی این مسائل را مطرح کرده است، از نحوه کار مطبوعات آگاه نیست و سواد رسانه ای ندارد. حتی برخی از همکاران ما در مطبوعات گرفتار این تصور غلط شدند و فرضیات نادرست را تبلیغ کردند. اینها مواردی بود که در دیدار با سران مطرح شد. خوشبختانه از این مسائل آگاه بودند.

بنابراین اخباری که برخی رسانه ها منتشر کردند مبنی بر اینکه شما برای بازجویی، تحقیق و اطلاع رسانی به رسانه ها و ملاقات با دادسرا به دادسرا مراجعه کرده اید مستند نبود، درست است؟

ما هرگز به عنوان متهم در دادگاه حاضر نشدیم و به این جلسه دعوت شدیم. حتی قسمت هایی از مصاحبه مرحوم محمدی فر را به دادستانی دادیم و آنها گوش دادند. به ما توصیه یا توصیه یا توصیه نمی شود. اتفاقاً جلسه دوستانه ای بود و نظر ما را در مورد فرضیه های مختلف قتل پرسیدند. کاملاً واضح است که ما این گفتگو را در چارچوب فعالیت های حرفه ای خود منتشر کردیم و دادستان محترم نیز از این موضوع مطلع بودند. شاید در شرایط عادی این موضوع را بیان نمی کردم، اما امروز که اتهامات زیادی متوجه «اعتماد» می شود، می گوییم روزنامه «اعتماد» با منابع محدود و منابع محدود کاری بود که بسیاری از رسانه های دولتی باید با آن می کردند. . . چنین امکانات گسترده ای خانواده این کارگردان بین المللی که یکی از چهره های ماندگار سینمای ایران و جهان است، تهدید خود را اعلام می کنند. اگر یک سیستم رسانه ای ثابت در ایران وجود داشت و افراد شایسته در رسانه ها حضور داشتند، خانه این کارگردان معروف پر از خبرنگار بود و موضوع بررسی می شد. خبر کمی نیست که همسر کارگردان از تهدید او خبر می دهد اما رسانه های کشور به آن بی اعتنایی می کنند. داریوش مهرجویی از چنان شهرت و تخصص برخوردار بود که مسائل مربوط به او و خانواده اش در رسانه ها بازتاب یافت. «اعتماد» در حد توانش این کار را دنبال کرد و گفت و گوی خوبی با همسر مهرچوی داشت. اما دوستان به جای حمایت از این تلاش ها با اتهامات زیادی در مورد دستور کار مواجه می شوند. ای کاش رسانه های مستقل فرصت بیشتری برای انجام این وظایف در سطح وسیع تری داشتند.

در نهایت، اگر با بقیه مخاطبان گفتگو داشته باشید.

دیدار با کارمندان دادسرا و دادگاه بسیار دوستانه بود. خوشحالیم که دستگاه قضایی در دوره ریاست آقای آژه ای به این تفاهم رسیده است که ایشان در مورد چنین رویداد مهمی با خبرنگاران گفتگو و تبادل نظر و راهنمایی و آزمون فرضیه های احتمالی داشته باشند. امیدوارم این گفتگوها با کارشناسان و دانشمندان همه بخش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… ادامه داشته باشد.

در گذشته بخش‌های گاه به گاه روزنامه‌ها مخاطبان زیادی را به سمت مطبوعات جذب می‌کردند، اما این گرایش به سمت تخصصی شدن در سال‌های اخیر جدی گرفته نشده است. به عنوان فردی که در این زمینه تجربه زیادی دارید، چه پیشنهادهایی را در گزارش حوادث مهم می دانید؟

انتشار اخبار رویداد الزاماتی دارد که باید در نظر گرفته شود. قبل از هر چیز برای اینکه افکار عمومی و افکار عمومی را نگران نکند، لازم است از انتشار تصاویر، گزارش ها و تصاویر خشن خودداری شود. نگاه نویسنده حادثه باید بیشتر بر جلوگیری از تکرار حوادث تلخ باشد. وقتی این نیازها برطرف می شود، مردم از اخبار رویدادها و صفحات مرتبط استقبال می کنند. به همین دلیل رویداد نویسی از ژانرهای مهم در مطبوعات جهان به شمار می رود. هر روزنامه نگاری نمی تواند داستان نویس خوبی باشد. یک نویسنده رویداد باید مهارت های نوشتاری عالی، ایجاد فضا و تجسم با کلمات داشته باشد. او باید بتواند کلمات را به تصویر تبدیل کند. بسیاری از رسانه های جهان با تکیه بر بخش رویدادها ارزش افزوده کسب می کنند. در ایران سایت های زیادی از این طریق امرار معاش می کنند و موجودیت خود را گسترش می دهند.

دیدار با کارمندان دادسرا و دادگاه بسیار دوستانه بود. خوشحالیم که قوه قضائیه در زمان مدیریت آقای آژه ای به این درک رسیده است که ایشان با خبرنگاران در مورد چنین اتفاق مهمی صحبت می کنند، مصاحبه ای از مشوق محمدی فر در دفتر روزنامه انجام شده است و اگر «اعتماد» این مصاحبه را به طور کامل منتشر نمی کند، دلایلی وجود دارد. آنها خود را افرادی می نامند که مظنون به تهدید آنها هستند. . در این گفت و گو به این موضوع به صراحت اشاره شده است و «اعتماد» آماده است متن کامل مصاحبه و فیلم مذکور را در اختیار پلیس و دادسرا قرار دهد.

Kelvin Ashley

حل کننده مشکل متعصب سفر مادام العمر. بت نوجوان آینده. علاقه مندان به اینترنت آماتور.

تماس با ما