بانک تجارت در قرار دادن SCF خون تازه در مخازن تولید اقدام می کند

عنوان 20 – تامین مالی زنجیره تامین یا SCF (Supply Chain Finance) یکی از نیازهای اقتصادی رو به رشد در جهان است. حجم تامین مالی در قالب SCF در سال 2023 به 858 میلیارد دلار خواهد رسید. رقمی برابر با بودجه نظامی امسال آمریکا به تنهایی.

این رقم در سال جاری نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است که تحت تاثیر افزایش تقاضا در سراسر جهان به ویژه آسیا و آفریقا بوده است. آفریقایی ها بیشترین میزان تامین مالی زنجیره تامین را در سال 2023 با 39% و آسیایی ها با 28% تقاضا خواهند کرد.

اهمیت SCF در این است که سیستم بانکی می تواند نقدینگی لازم را در قالب «امنیت اعتباری» از خریداران یک بخش یا کل زنجیره تأمین یک صنعت یا کالا تأمین کند. یکی از مزایای SCF این است که وام برای کالا یا کالای تولید شده پرداخت می شود. نه آنچه هنوز در زنجیره تامین به محصول تبدیل نشده است (مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و کالاهای نهایی). موضوعی که از اتلاف تسهیلات بانکی در زنجیره تامین جلوگیری می کند.

راه رسیدن به سلامت نظام بانکی این روش پرداخت بدهی (تامین مالی) باعث کاهش انباشت بدهی های ناشی از ابزارهای بانکی و در نتیجه جلوگیری از افزایش مطالبات بانک ها از وام گیرندگان می شود. زیرا خریدار از طریق بانک واسطه پول کالای مورد نیاز را برای تولیدکننده ارسال می کند.

در این صورت تصور شخص حقیقی و حقوقی به عنوان تولیدکننده یا یکی از اجزای زنجیره تامین تسهیل می‌شود، زیرا بانک واسطه تضمین می‌کند که الزامات تامین‌کننده از خریدار تا مهلت تعیین شده توسط بانک برآورده می‌شود. قرار است به تامین کننده و خریدار پرداخت شود.

پر واضح است که اگر خریدار به تعهدات مالی خود عمل نکند، بانک به عنوان واسطه در اجرای قرارداد متعهد می شود در زمان سررسید بدهی خریدار را پرداخت کند و خریدار را در ردیف بدهکار قرار دهد. به این ترتیب ضمانت های قانونی لازم برقرار می شود. در ایران مدتی است که بانک مرکزی با راه اندازی «اداره تأمین مالی زنجیره تولید» آستین ها را بالا زده است تا جایگاه حقوقی SCF در بانکداری تجاری ایران را تقویت کند.

جایگاه بانک تجارت در SCF در سال 1400 وضعیت استقرار زیرساخت فنی و حقوقی SCF در ایران مشخص شد. بانک تجارت نیز از سال 1401 اقداماتی را برای اجرای سیاست دستورالعمل های مرتبط با SCF در ایران انجام داده است. از آنجایی که این بانک توانست سیستم «بانکداری شرکتی» خود را در حیات اقتصادی ایران پیاده کند، از سوی بانک مرکزی به عنوان «بانک پیشرو» در تامین مالی زنجیره تامین شناخته شد.

بر اساس اعلام بانک تجارت، «ایران خودرو» و «مجبت فولاد مبارکه» به عنوان مطرح ترین بنگاه های اقتصادی کشور، خدمات SCF خود را از این بانک دریافت کردند. همچنین شرکت های قطعه سازی با بانک تجارت وارد همکاری شده اند. این بانک از ابزارهایی مانند سفته، خدمات دستور پرداخت، قبوض الکترونیکی و اعتبار اسنادی برای تامین اعتبار در قالب SCF استفاده می کند.

از آنجایی که ایجاد ارتباط بین خریداران و فروشندگان در SCF بسیار مهم است، بانک تجارت نیز پلتفرم «اکوتام» را راه اندازی کرده است. شرکت هایی که مایل به تامین مالی زنجیره تامین خود هستند، ابتدا باید با بانک تجارت مشورت کرده و “تایید اعتبار” آنها را دریافت کنند. پس از این مرحله، شرکت ها می توانند اجزای زنجیره تامین خود را در اکوتم ثبت کنند و از خدمات آن برای کل زنجیره تامین استفاده کنند.

همکاری صنعت زعفران با بانک تجارت با توجه به اینکه صادرات زعفران سالانه 180 تا 200 میلیون دلار از محل فعالیت سالانه بیش از 12000 کشاورز در 120000 هکتار زمین زراعی برای کشور به ارمغان می آورد، تامین مالی زنجیره تامین آن برای کشاورزان جذاب است.

بانک تجارت به منظور جلب رضایت در زنجیره تامین زعفران از طریق SCF و در نتیجه افزایش صادرات خود، اخیرا “زعفران کارت” را معرفی کرد. این طرح با همکاری شرکت ایرانی طلا سر، بانک تجارت و کشاورزان اجرا می شود.

پس از آن مبلغ خرید زعفران با ضمانت بانک تجارت به کارت زعفران واریز می شود. در نتیجه واسطه ها از روند خرید زعفران حذف می شوند و تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان که به یک سفارش عادی تبدیل شده است از بین می رود.

علاوه بر این، برنامه ای برای انتقال اعتبار درون کارت زعفران به سایر اجزای زنجیره تامین وجود دارد. یعنی کشاورز می تواند تا سقف 2 میلیارد از کارت خود را به فروشندگان پیاز، زعفران، کود معدنی و … واریز کند.

این در حالی است که کارت بانکی تجارت زعفرانیه مانند سایر کارت های اعتباری به شبکه شتاب متصل است. با توجه به اینکه پرداخت زعفران داران ماه ها به تاخیر می افتد و گاهی 70 درصد آن پرداخت می شود و مابقی به ماه های دیگر یا حتی شش ماه پس از آن موکول می شود، روال جدید پرداخت پول حواله زعفران به صورت پرداخت بانکی انجام می شود. سیستم مبتنی بر تامین مالی زنجیره تامین به کل زنجیره تامین منافع.

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما