پیامدهای کمبود زیرساخت ها در بخش گردشگری

عنوان 20- کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران همزمان با روز جهانی گردشگری تشکیل جلسه داد. احد عظیم زاده، رئیس این کمیسیون وی بیان کرد: به دلیل کمبود زیرساخت های حوزه گردشگری در کشور، به سرعت در حال از دست دادن فرصت جذب گردشگر هستیم و از کشورهای منطقه عقب هستیم.

وی افزود: متاسفانه خطوط هوایی مناسب، مجتمع های بین ایالتی خوب، هتل های گردشگرپذیر، اتوبوس های مجهز به تهویه هوا و … نداریم. در این شرایط، حتی اگر مقامات دولتی و بخش خصوصی برای جذب گردشگر تلاش کنند، مفید نخواهند بود، زیرا شرایطی برای پذیرش گردشگر در کشور وجود ندارد.

با این حال رئیس کمیسیون گردشگری ایران گفت: اگر دولت با بخش خصوصی همکاری کند ظرف دو سال می‌توانیم مشکلات این بخش را حل کنیم.

عظیم زاده با بیان اینکه هر گردشگر خارجی معادل 100 بشکه نفت برای این کشور ارز کسب می کند، تصریح کرد: ابتدا باید جلوی موج مهاجرت از ایران را گرفت و سپس به فکر جذب گردشگر بیشتر بود. به جای جستجوی سرمایه از خارج، ابتدا جلوی خروج سرمایه را بگیریم.

وی همچنین تصریح کرد: تا زمانی که روابط با سایر کشورهای جهان و وضعیت اقتصادی بهبود نیابد هیچ یک از این مسائل حل نمی شود. ما باید دولت را متقاعد کنیم که اصلاحات اقتصادی و بهبود روابط با کشورهایی غیر از رژیم صهیونیستی به نفع کشور است.

مشکل را با صدای بلند اعلام کنید

علی اصغر شالبوفیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وی همچنین در این نشست با تاکید بر توانمندی های اتاق ایران و بخش خصوصی در بهبود وضعیت ترافیکی این کشور، گفت: نظر حاکم وزارتخانه ما افراطی است و ما آمادگی داریم تا با این وزارتخانه همکاری کامل داشته باشیم. کمیسیون ترافیک ایران اتاق و بخش خصوصی

وی افزود: خوشبختانه یکی از مفاد برنامه هفتم توسعه مربوط به واردات خودروهای گردشگری و تجهیزات هتلداری است که برای اولین بار از پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی معاف شدند. اجرای این تصمیم می تواند برخی از مشکلات گردشگری را حل کند.

شالبافیان با تاکید بر نقش اتاق ایران به عنوان یکی از ارکان مطالبه گر بخش گردشگری، تاکید کرد: تا زمانی که بخش خصوصی مشکلات موجود را با صدای بلند اعلام نکند، امیدی به حل مشکل نیست.

بخش خصوصی باید هواپیما بخرد و یک خط هوایی جدید راه اندازی کند

مصطفی فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وی همچنین با بیان اینکه دنیا به سمت منابع تجدیدپذیر می رود، گفت: چاره ای نداریم جز اینکه گردشگری را جایگزین فروش نفت کنیم. کشورهای منطقه و کشورهای همسایه به سرعت در حال حرکت به سمت این جایگزینی هستند و اگر عقب بیفتیم آسیب خواهیم دید.

وی با تاکید بر نقش اتاق ایران در راه اندازی ایرلاین ها و خرید هواپیماهای جدید، افزود: موضوع دیگری که اتاق ایران باید مد نظر داشته باشد، دخالت اتحادیه های صنفی در حوزه حمل و نقل است. همچنین هماهنگی کمیته های مختلف کمیسیون گردشگری با میزهای ویژه گردشگری سازماندهی شده در این وزارتخانه منجر به همکاری در حل مشکلات این بخش خواهد شد.

مشکل تامین منابع

احمد تجری – مدیر کل سرمایه گذاری، زیرساخت ها و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وی همچنین گفت: هزار و 400 بسته سرمایه گذاری برای راه اندازی اماکن گردشگری شناسایی شده است که به زودی آنها را معرفی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 580 پروژه راهسازی نیازمند سرمایه گذاری 360 هزار میلیارد تومانی است، افزود: برخی از این پروژه ها با مشکل تامین منابع مواجه هستند. امیدوارم اتاق ایران بتواند به عنوان یک واسطه برای اتصال این پروژه ها به سرمایه گذاران عمل کند.

تجاری همچنین بر همکاری دولت و کمیسیون گردشگری در تصویب برنامه هفتم در حوزه گردشگری تاکید کرد.

همچنین اکبر غمخور، مشاور کمیسیون تیراژ اتاق ایران وی با اشاره به اولویت های فعالیت این کمیسیون در دوره جدید گفت: ایجاد همبستگی و وحدت بین دستگاه های مختلف در حوزه گردشگری، نیاز به هماهنگی سه قوه در تقویت گردشگری، افزایش کارایی بخش خصوصی در ساخت تصمیمات، تلاش برای تعیین تعرفه های ترجیحی با هدف افزایش سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و تلاش برای تسهیل صدور روادید و سفر راحت به ایران باید از اولویت های کمیسیون گردشگری باشد.

علی اصغری جمعه ای از اعضای این کمیسیون وی همچنین با اشاره به اینکه اتاق برای ایجاد تشکل ها تعهدات قانونی دارد اما ضمانت اجرایی برای این ماموریت ندارد، گفت: متاسفانه وزارت گردشگری در کنار بخش خصوصی تشکل ایجاد می کند. کمیسیون باید تلاش کند تصمیمی را که وزارتخانه بر اساس آن سازمان را تأسیس می کند، لغو کند./ایسنا

Walker Jimenez

طرفدار تلویزیون آزاد. علاقه مندان به سفر نرد وب. گیمر. علاقه مندان به الکل ارتباط دهنده. نینجا غذا. پیشگام آبجو.

تماس با ما