چرا کمبود آب سالم یکی از مشکلات اصلی مواد غذایی است؟

تیتر 20- شعار امسال روز جهانی غذا با توجه به اهمیت آب، «آب زندگی است، آب غذاست» نامگذاری شده است، زیرا آب برای حیات روی زمین ضروری است. بیشتر سطح زمین را می پوشاند، بیش از 50 درصد بدن ما را تشکیل می دهد، غذای ما را تولید می کند و امرار معاش ما را تامین می کند. اما این منبع گرانبها بی نهایت نیست و آنچه می خوریم و نحوه تولید غذای خود بر میزان و مقدار آب تأثیر می گذارد.

تنها 2.5 درصد آب شیرین برای آشامیدن، کشاورزی و بیشتر مصارف صنعتی مناسب است. آب موتور محرکه مردم، اقتصاد، طبیعت و اساس غذای ماست. در واقع، آبی که برای کشاورزی استفاده می شود، 72 درصد از منابع آب شیرین جهان را تشکیل می دهد، اما مانند همه منابع طبیعی، آب شیرین بی نهایت نیست.

رشد سریع جمعیت، شهرنشینی، توسعه اقتصادی و تغییرات آب و هوایی منابع آبی سیاره را تحت فشار فزاینده ای قرار می دهد. این در حالی است که در دهه های اخیر سرانه منابع آب شرب 20 درصد کاهش یافته و در نتیجه چندین دهه استفاده و مدیریت نادرست، دسترسی و کیفیت آب به سرعت رو به وخامت است. . به یاد داشته باشید، خطر سوق دادن این منبع گرانبها به نقطه بی بازگشت وجود دارد.

امروزه 2.4 میلیارد نفر در کشورهایی زندگی می کنند که دچار تنش آبی هستند. بسیاری از آنها کشاورزان کوچکی هستند که اکنون برای تامین نیازهای روزانه خود با مشکل مواجه هستند. رقابت برای این منبع گرانبها در حال افزایش است و متأسفانه کمبود آب باعث درگیری می شود.

تخمین زده می شود 600 میلیون نفر که حداقل تا حدی برای امرار معاش خود به سیستم های غذایی آبزیان وابسته هستند، از اثرات آلودگی، تخریب اکوسیستم و تغییرات آب و هوایی رنج خواهند برد.

کارشناس مسئول آموزش همگانی پژوهشکده علمی غذا و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه کم آبی و مسمومیت با آب دو روی یک سکه است که با خطر مرگ مرتبط است، گفت: نوشیدن آب زیاد. می تواند باعث تورم سلول های بدن شود، تبدیل به مغز شده و کشنده است.

دکتر مینو کاویانی با اشاره به اینکه کمبود آب سالم یکی از مشکلات اساسی مربوط به غذا و زندگی انسان ها در سراسر جهان است، خاطرنشان کرد: امسال در سالروز روز جهانی غذا شعار «آب زندگی است، آب غذاست». ” انتخاب شده است که هدف اصلی آن است. افزایش آگاهی عمومی از مشکلات مربوط به آب و ارائه راه حل.

وی با بیان اینکه آب در بدو تولد حدود 75 تا 85 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد، افزود: با افزایش سن و افزایش میزان چربی در بزرگسالان لاغر به 60 تا 70 درصد و در بزرگسالان چاق به 45 تا 55 درصد می رسد. آب در کل بدن در ورزشکاران بیشتر از افراد غیر ورزشکار است و با افزایش سن و کاهش توده عضلانی کاهش می یابد.

دکتر کاویانی توزیع آب بدن به گونه ای است که دو سوم آب بدن در داخل سلول ها و یک سوم آن را آب خارج سلولی شامل آب و مواد محلول در پلاسما، لنف و نخاع تشکیل می دهد. مایع و ترشحات و همچنین آب میان بافتی بین سلول ها و اطراف آن (انباشتگی غیرطبیعی مایع در فضاهای بین سلول های بافتی یا حفره های بدن ادم نامیده می شود و معمولاً در شرایط بیماری رخ می دهد.

کارشناس مسئول آموزش همگانی پژوهشکده علمی پژوهشی صنایع غذایی و غذایی کشور درباره عملکرد آب در بدن توضیح داد و افزود: آب وظایف مهمی در بدن دارد به عنوان مثال آب جزء مهمی از بدن است. تمام بافت های بدن و بسیاری از مواد حل شده در آن برای کار سلول های بدن لازم است. در تمام واکنش های بدن وجود دارد و معمولاً ضروری است، همچنین در اعمال فیزیولوژیکی مانند هضم، جذب و دفع مواد، آب، عامل ضروری است. در ساختار و عملکرد سیستم گردش خون و حفظ ثبات فیزیکی و شیمیایی مایعات خارج سلولی و درون سلولی نقش دارد و دیگر آب در بدن وجود ندارد.

وی با اشاره به نقش مستقیم آب در حفظ دمای بدن گفت: در هوای گرم آب با تبخیر عرق بدن را خنک می کند و از افزایش دمای بدن (هیپرترمی) جلوگیری یا به تعویق می اندازد.

دکتر کاویانی همچنین به عوارض کم آبی اشاره کرد و افزود: از دست دادن تنها 10 درصد آب بدن می تواند مشکلات جدی مانند کاهش حجم خون و اسپاسم عضلانی ایجاد کند، همانطور که از دست دادن 20 درصد آب بدن باعث ایجاد مشکلات جدی می شود. حتی کم آبی خفیف (از 1 تا 2 درصد) می تواند باعث کاهش فعالیت شناختی، هوشیاری و افزایش ضربان قلب شود.

چند روز بدون آب می توان زندگی کرد؟

این کارشناس در پاسخ به این سوال که بدون آب چند روز می توان زندگی کرد؟ وی ادامه داد: در یک اقلیم متوسط ​​بزرگسالان سالم تا 10 روز و کودکان تا 5 روز بدون آب زنده می مانند، در حالی که انسان می تواند چندین هفته بدون غذا زنده بماند.

وی به منابع دریافت آب اشاره کرد و گفت: آبی که وارد بدن ما می شود به طور طبیعی از آب و مایعاتی که می نوشیم و آبی که می خوریم می آید، ضمن اینکه اکسید شدن غذا در بدن نیز باعث تولید آن می شود. آب (آب متابولیک) که حدود 200 تا 300 میلی لیتر است.

دکتر کاویانی خاطرنشان کرد: دفع آب به طور طبیعی به صورت ادرار و مدفوع صورت می گیرد که به آن دفع سنجیده آب یا دفع منطقی آب می گویند و کلیه ها تنظیم کننده اصلی دفع منطقی آب هستند، آب نیز از طریق هوای دمیده شده. از ریه ها و بخار آب از طریق پوست از آن خارج می شود که به آن بازدم غیر کامل یا نامرئی می گویند، بازدم نامرئی نیز مداوم و معمولاً ناخودآگاه است و در ارتفاعات بالا، رطوبت کم و دمای بالا می تواند باعث بازدم آب از طریق ریه شود. نامرئی و عرق کرده

علائم کم آبی بدن

کارشناس مسئول آموزش همگانی انستیتوی غذا و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه کم آبی با علائم همراه است، بیان کرد: از علائم کم آبی می توان به سردرد، خستگی، بی اشتهایی، سردرد و کاهش خاصیت ارتجاعی طبیعی پوست، علائم دیگر اشاره کرد. شامل ادرار غلیظ، کاهش حجم ادرار، افتادگی چشم، خشکی مخاط دهان و بینی، تاکی کاردی (افزایش ضربان قلب) مشاهده می شود همچنین در یک فرد کم آب میزان مواد محلول در ادرار بیش از حد نرمال است. و ادرار تیره تر از حد معمول است.

دکتر کاویانی با بیان اینکه بدن انسان منبع ذخیره آب ندارد افزود: برای حفظ سلامت و تامین انرژی بدن باید مقدار آبی که هر 24 ساعت از بدن خارج می شود جایگزین شود. نیازها به آب بستگی دارد بر اساس عواملی مانند سن بستگی به جنسیت و دما دارد و در بزرگسالان این مقدار حاصل کل غذا (3 لیوان)، آب و نوشیدنی و تبادل آب (یک لیوان) از هفت تا 11 لیوان است.

او توضیح داد که آیا تشنگی همیشه نشانه خوبی برای نوشیدن آب است؟ وی افزود: نه همیشه! تشنگی معمولاً سیگنال کافی برای نیاز به نوشیدن آب است، به استثنای نوزادان، ورزشکاران ورزش های سنگین، بیماران و افراد مسن که ممکن است احساس تشنگی کمی داشته باشند، البته در شرایط گرمای زیاد یا بیش از حد. تعریق. نیاز واقعی بدن به آب را نشان نمی دهد.

وی همچنین به چند نکته در مورد مسمومیت با آب اشاره کرد و افزود: مسمومیت با آب در اثر مصرف آب بیشتر از مقداری که بدن می تواند دفع کند رخ می دهد که نتیجه آن افزایش حجم مایع داخل سلولی و تورم سلول ها به ویژه مغز است. تبدیل می شود این وضعیت ممکن است با سردرد، تهوع، کوری، استفراغ، حرکات سریع عضلانی یا صرع همراه باشد و در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

دکتر کاویانی درباره درصد آب در برخی غذاها توضیح داد: سالاد 96، تخم مرغ 75، کرفس 95، موز 74، خیار 95، کلم خام 92، مرغ سوخاری 70، هندوانه 92، ذرت آب پز 65، کلم بروکلی آب پز 91، گوشت گاو. سفارش (59)، شیر بدون چربی 91، اسفناج 91، نان سفید 37، لوبیا سبز آب پز 89، کیک 34، هویج خام 88، ​​کره 16، پرتقال 87، غلات پخته 85، بیسکویت نمکی 3، سیب خام با پوست 84، شکر سفید 1 انگور 81 روغن و سیب زمینی صفر 77 درصد آب در کتری وجود دارد./ایرنا

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما