افزایش شفافیت در بازار سرمایه با دو اطلاعیه اخیر سازمان بورس

سیدهادی موسوی گفت: سازمان بورس طی سالیان متمادی نحوه افشای اطلاعات گزارش تفسیر هیات مدیره و گزارش فعالیت هیات مدیره را بررسی و بازنگری کرد و اخیرا تبدیل شد. از نمونه های جدیدی از این گزارش ها آگاه است. به ناشران

سیدهادی موسوی مدیرعامل شرکت سبد راد در گفتگو با سنا با اشاره به دو اعلامیه اخیر سازمان بورس گفت: سازمان بورس طی سالیان گذشته در نحوه افشای اطلاعات تجدید نظر و بازنگری کرده است. در تفسیر گزارش هیأت مدیره و گزارش فعالیت هیأت مدیره و اخیراً نمونه هایی از گزارش های جدید به انتشارات تحویل داده شده است.

وی افزود: مهمترین مواردی که در ویرایش جدید این دو گزارش درج شده و مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است، توجه بیشتر به اهمیت دستورالعمل حاکمیت شرکتی و توجه ویژه به مبادلات شرکت ها با دولت و تأثیر و پیامدهای قیمت گذاری اجباری را روشن کنید. به نظر می رسد که نحوه تعامل دولت با صنعت ریسک های قابل توجهی را برای بازار سرمایه ایجاد کرده است و تنظیم کننده ها به دنبال ایفای نقش بیشتر در تصمیم گیری های آتی با شفافیت بیشتر اطلاعات ناشران بوده اند. بررسی اجباری دارایی همچنین به نظر می رسد با هدف روشن کردن عملکرد واقعی شرکت ها برای شکستن زنجیره تصمیمات بحث برانگیز دولت باشد.

موسوی در ادامه گفت: در حال حاضر بازار سرمایه در حال گذر از تحولات مهم بسیاری است. پیش از این، عرضه خودرو توسط شرکت‌های بزرگ خودروسازی در بورس، این امید را ایجاد کرده بود که خودروسازان بتوانند با فروش محصولات خود با قیمت مناسب‌تر، از ضرر و زیان جلوگیری کنند و سود ببرند. اما نه تنها عرضه در بورس کالا لغو شد و شورای رقابت بر قیمت آن تاکید کرد. همچنین تاثیر قیمت گذاری اجباری بر صورت های مالی خودروسازان مشخص نیست. نمونه دیگری از این نوع در صنعت پالایش نفت رخ داد و اخیراً یکی از شرکت های پالایش نفت از تعدیل مثبت سود مربوط به سود و کارمزد تبدیل ارز برای صادرات فرآورده های نفتی خبر داد و بلافاصله اعلام کرد که تعدیل مثبت لغو شده است. علاوه بر این شرکت به شرکت ملی واگذار شد که بهبود و توزیع بدهی و سود خالص کمتر از شاخص های قبلی خواهد بود. برخی از این روابط منفی دولت و بنگاه ها باعث شده تا رئیس سازمان بورس درخواست مداخله دادستان کل کشور را داشته باشد. اعلام قیمت خوراک 7000 تومانی گاز مواد غذایی پتروشیمی یکی از این تصمیمات بحث برانگیز است که پتروشیمی ها بیشتر از همه کشورهای منطقه و حتی آمریکا برای غذا پرداخت کردند. وضع عوارض و مالیات بر صادرات مواد اولیه و مواد اولیه یکی از این تصمیمات بود.

مدیر کل صبادگارون راد افزود: همه این اتفاقات تخلف از اموال سهامداران خرد است. همه این شرایط باعث شده است که مقامات ناظر به درستی از انتشارات مطالبه کنند تا مطالبات و بدهی های خود را به دولت اعلام کنند و تأثیر تصمیمات دولت مانند قیمت گذاری اجباری را حداقل برای سهامداران افشا کنند. شاید روزی این شفافیت اطلاعات تصمیمات اشتباه را اصلاح کند.

موسوی با تاکید بر اهمیت اجرای بخشنامه حاکمیت شرکتی گفت: حتی تاکید بر بخشنامه حاکمیت شرکتی به افزایش شفافیت ارتباطی ندارد و اجرای صحیح بخشنامه جدید حاکمیت شرکتی به نفع سهامداران خواهد بود. به نظر می رسد سیاست گذاران باید دیدگاه خود را نسبت به صنایع تغییر دهند و زمینه رشد و بهبود تولید را ایجاد کنند تا شرکت ها بتوانند درآمد واقعی خود را افزایش دهند. به عبارت دیگر دولت باید برای افزایش پای اقتصادی تلاش کند. سرمایه گذاری ها در فضای امن و مبتنی بر اعتماد انجام می شود و امیدواریم با توجه به افزایش شفافیت در بازار سرمایه، ریسک های این بازار کاهش یابد و سیاستمداران از منافع همه ذینفعان بازار سرمایه از جمله حمایت کنند. سهامداران و صندوق های بازنشستگی.

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

تماس با ما