علائم سیروز کبدی چیست؟


آفتاب نیوز :

این بیماری معمولاً در اثر مصرف طولانی مدت نوشیدنی های الکلی یا قرار گرفتن در معرض عفونت های ویروسی خطرناک مانند هپاتیت ایجاد می شود.

کبد یکی از اعضای مهم و حیاتی بدن است که در سمت راست بدن، بالای شکم و زیر دنده ها قرار دارد. وظایف مهم کبد در بدن عبارتند از:

تولید صفرا که برای جذب و ذخیره چربی ها، کلسترول و سایر مواد مغذی، ذخیره قند و ویتامین به مدت طولانی در بدن، تصفیه خون و دفع سموم از بدن مانند الکل و باکتری ها، تولید پروتئین بسیار مهم است. مهم. در موارد ضروری به لخته شدن خون کمک می کند.

هنگامی که سیروز کبدی رخ می دهد، بافت سالم کبد با بافت زخمی جایگزین می شود که به آن اسکار می گویند. و این روند به طور مستمر ادامه دارد. این بافت زخم از عملکرد صحیح کبد جلوگیری می کند.

در نتیجه تغییر بافت کبد به سمت جای زخم، جریان خون به کبد مشکل می شود و در نتیجه فرآوری مواد مختلف در کبد، کنترل هورمون ها، دفع مواد سمی، تولید پروتئین و سایر فعالیت های مهم و حیاتی کبد به تدریج صورت می گیرد و بدن با مشکلات جدی مواجه می شود. متأسفانه سیروز کبدی در مراحل پایانی تهدید کننده زندگی محسوب می شود!

علل سیروز کبدی

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، نوشیدن الکل و ابتلا به هپاتیت شایع ترین علل سیروز کبدی هستند. البته عوامل دیگری مانند اضافه وزن و چاقی، دیابت، ابتلا به سایر بیماری های کبدی مانند بیماری کبدی غیر الکلی و مصرف خودسرانه و همچنین چندین داروی گیاهی و شیمیایی که در کنار هم به کبد آسیب می رسانند، می توانند باعث این بیماری شوند. سیروز کبدی.

علائم سیروز کبدی

علائم این بیماری مزمن به شدت بیماری و مرحله ای که در آن قرار دارید بستگی دارد. برخی از بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری هستند ممکن است علائم یا علائم خاصی را تجربه نکنند. شایع ترین علائم اولیه سیروز کبدی عبارتند از:

از دست دادن اشتها، احساس ضعف و خستگی، خونریزی بینی، تهوع و استفراغ، تب و کاهش وزن ناگهانی.

با پیشرفت بیماری و بدتر شدن وضعیت کبد، عوارض شدیدتر می شوند. علائم این مرحله از بیماری عبارتند از:

کبودی و خونریزی آسان که به راحتی متوقف نمی شود، زردی پوست و چشم ها، خارش پوست، تورم قسمت هایی از پاها مانند مچ پا و پا، تجمع مایع در شکم، ادرار قهوه ای یا نارنجی، مدفوع روشن، کاهش ذهنی توانایی و مشکلات تمرکز و حافظه، وجود خون در مدفوع، تغییر شکل رگ های خونی و به اصطلاح وریدهای عنکبوتی آنها، کاهش میل جنسی، بزرگ شدن سینه و کوچک شدن بیضه ها در مردان و یائسگی زودرس در زنان. .

توجه داشته باشید که با مشاهده این علائم و عوارض در هر مرحله باید سریعا به پزشک مراجعه و تحت درمان قرار بگیرید تا بتوانید این بیماری را کنترل کرده و خطر مرگ را کاهش دهید.

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما