بنگاه «خورموتسگون» به سمت تکمیل زنجیره فولاد پیش می رود

عنوان 20- فولاد هرمزگان که یکی از موفق ترین مجموعه ها در هلدینگ فولاد مبارکه است، توانسته با مدیریت خردمندانه و عبور از بحران هایی مانند بحران انرژی، رکورد تولید خود را در چند سال اخیر ادامه دهد. اما نگرانی هایی در خصوص تامین مواد اولیه و اجرای طرح های توسعه ای وجود دارد که می تواند بر توسعه این مجموعه تاثیرگذار باشد.

اما همانطور که می بینید، فولاد هرمزگان با برنامه ریزی های بلندمدت و نه صرفاً تولید فولاد، در تلاش است تا سهم خود را در زنجیره ارزش فولاد افزایش دهد. چندی پیش عطاء معروف خانی، مدیر فولاد هرمزگان اعلام کرد که آرزوی دیرینه مردم هرمزگان و کارکنان شرکت فولاد هرمزگان تکمیل زنجیره تولید فولاد است و به زودی با اجرایی شدن آن محقق خواهد شد. طرح های توسعه راه آهن هرمزگان ضمن اینکه در کنار اجرای این طرح ها دیگر دغدغه تامین مواد اولیه را نخواهیم داشت و به خودکفایی خواهیم رسید. علاوه بر این، فولاد هرمزگان نیز در حال دور شدن از تک محصولی و افزایش قدرت رقابتی خود نسبت به سایر رقبا است. این در حالی است که با اجرای طرح های توسعه پایین دستی، فولاد هرمزگان درآمد قابل توجه و سودآوری از تولید محصولات با ارزش افزوده خواهد داشت.

به گفته معروف خانی، این مجموعه توسعه زنجیره به سمت محصولات پایین دستی را در دفترچه کار خود قرار داده است که جزئیات آن باید به زودی منتشر شود.

اما توسعه زنجیره ارزش پایین دستی چه برای فولاد هرمزگان به ارمغان می آورد؟ قطعا فولاد هرمزگان با تضمین تامین مواد اولیه به سمت توسعه زنجیره پایین دستی رفته است و می داند که ارزش افزوده در این زنجیره افزایش خواهد یافت. با توجه به اتفاقی که معروف خانی اعلام کرد، شاید نوید روزهای طلایی برای سهامداران این مجموعه باشد.

از سوی دیگر توسعه زنجیره فولاد قدرت رقابتی این گروه را بیش از پیش افزایش خواهد داد. نگاهی به موقعیت جغرافیایی این مجموعه نشان می دهد که شانس بسیار بالایی برای تصاحب بازارهای منطقه دارد، هرچند در حال حاضر بازار کشوری مانند عراق در دست رقبایی مانند ترکیه است، اما تولید محصولات با توجه به مطابق با الزامات استانداردهای جهانی با هزینه کمتر می توان تولید فولاد را افزایش داد.هرمز بازارهای صادراتی را ارتقا بخشد.

این امر منجر به افزایش درآمد و سودآوری شرکت می شود. به همین دلیل این تصمیم را باید یک تصمیم کارشناسی دانست که در نهایت سلطه هرمزگان را در بازار داخلی و خارجی افزایش می دهد.

در نتیجه تکمیل زنجیره ارزش با نگاه بلندمدت در دستور کار قرار گرفته و با راه اندازی این واحدها اشتغال زایی در منطقه نیز افزایش می یابد. از طرفی افزایش صادرات این مجموعه باعث افزایش پول استان می شود که می تواند در اجرای طرح های مسئولیت اجتماعی موثر باشد. باید دید جزییات این طرح چه زمانی اعلام و اجرایی می شود.

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تماس با ما