قیمت مسکن با صفر شدن قیمت فولاد در ایران چقدر کاهش می یابد؟!

تیتر 20 – گروه طرح فراه پیش از این در پژوهشی به بررسی رابطه فولاد و مسکن پرداخته بود که به سوال کلیدی این روزها درباره نقش فولاد در قیمت مسکن پاسخ می دهد.

در این مقاله آمده است: بر اساس محاسبات آماری کامل بر روی بررسی فولاد ایران، سهم فولاد در هزینه ساخت از 1.4 به 2.1 درصد در تمامی ماه های سال 1401 تغییر کرده است. یعنی حتی اگر قیمت فولاد در ایران به صفر برسد، قیمت مسکن تنها بین 1.4 تا 2.1 درصد کاهش پیدا می کند که اصلا عدد قابل توجهی نیست! با صفر قیمت فولاد، قیمت مسکن 5 میلیاردی در تهران از 70 به 105 میلیون تومان کاهش می یابد!

در بخش‌هایی از این مقاله آمده است: بر اساس آمار بانک مرکزی طی 10 سال 1391 تا 1400 متوسط ​​نرخ رشد سالانه سرمایه‌های ترانزیتی در بخش ساختمان منفی 5.2 درصد بوده است. در عین حال، در مدت مشابه میانگین سالانه رشد تولید یراق آلات در ایران 6.2 درصد مثبت بوده است. بحران سرمایه گذاری در بخش مسکن منجر به بحران در تقاضای مصرف کنندگان به ویژه برای قطعات فولادی بلند شده است.

دلیل بحران سرمایه گذاری در بخش مسکن چیست؟ ایران دهمین تولیدکننده فولاد جهان، هشتمین تولیدکننده فولاد سیمانی در جهان و هجدهمین کشور بزرگ جهان است و نباید مشکلی در ساخت مسکن داشته باشد. ریشه بحران در بخش مسکن در ایران به سهم بسیار بالای زمین در قیمت تمام شده مسکن برمی گردد. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، سهم زمین از قیمت مسکن در ایران به 60 درصد و در تهران به 70 درصد می رسد. برای مقایسه، بر اساس تحلیل های آماری فولاد ایران، سهم فولاد از هزینه ساخت در تمامی ماه های سال 1401 از 1.4 به 2.1 درصد تغییر کرده است.

می توان گفت بازار زمین در ایران تنها بازار بی ضابطه و تنها بازاری است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط هیچ قانونی تنظیم نمی شود. حتی بازار شکر در ایران با تنظیم بازار شکر تنظیم می شود، اما در بازار مسکن هیچ تنظیم قیمتی وجود ندارد. این امر باعث شده است تا دهه ها زمین خواری و زمین خواری در ایران وجود داشته باشد. از قضا گاهی اوقات قیمت فولاد و سیمان در کشور با هدف تثبیت قیمت مسکن طی چرخه های متعدد کنترل می شود، اما در بازار زمین مقرراتی وجود ندارد که بیشترین سهم را در قیمت مسکن دارد.

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما