کمبود ویتامین D باعث کاهش انرژی و بدخلقی می شود

عنوان 20- ویتامین D اغلب به عنوان “ویتامین آفتاب” شناخته می شود و قرار گرفتن در معرض نور خورشید اولین راهی است که بدن به اندازه کافی از این ویتامین دریافت می کند.

کمبود ویتامین D یک پدیده رایج است و بسیاری از افراد حتی از کمبود آن در بدن خود آگاه نیستند.

برای بررسی میزان ویتامین D در بدن لازم است سالی یک بار با پزشک مشورت کنید. به این ترتیب می توانید متوجه شوید که آیا کمبود ویتامین D دارید یا خیر.

از آنجایی که کمبود این ویتامین بر سلامت استخوان ها نیز تأثیر می گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی مانند درد استخوان، کاهش تراکم استخوان و نرم شدن استخوان ها می شود، اولین نشانه های کمبود استخوان، دردهای شدید استخوانی است.

به گزارش سی بی اس نیوز، از دست دادن تراکم استخوان یا پوکی استخوان، یک نگرانی جدی در افراد مسن است و می تواند منجر به شکستگی استخوان شود.

خستگی و کمبود انرژی از دیگر علائم کمبود ویتامین D است.

آیا ویتامین D کافی دریافت می کنید؟

کارشناسان می گویند پاسخ این است که میلیون ها نفر ویتامین D کافی دریافت نمی کنند.

افرادی که روزانه در خانه یا سایر مکان های سرپوشیده کار می کنند از این ویتامین محروم هستند.

دکتر کوین کوک، پزشک کلینیک Oyo با سابقه پزشکی داخلی و خانواده که در زمینه نیازهای غذایی و تغذیه ای بیماران تخصص دارد، می گوید: ما زیاد بیرون نمی رویم. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغذیه مناسب و عملکرد پوست شما به فعال شدن ویتامین D کمک می کند.

بنابراین افرادی که به دلیل ماهیت کار خود در خانه هستند و یا در فصل زمستان کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند، با کاهش قابل توجه ویتامین D در بدن مواجه می شوند.

بر اساس وب سایت کتابخانه ملی پزشکی مؤسسه ملی سلامت، در ایالات متحده، حدود 35 درصد از بزرگسالان دچار کمبود ویتامین D هستند.

تخمین زده می شود که 35٪ از این شامل سالمندان در خانه های سالمندان و کسانی است که در بیمارستان بستری شده اند.

دکتر کوک می گوید: این گروه تغییراتی را در پوست و معده تجربه می کنند و به دلیل کمبود ویتامین D در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

همچنین، طبق گزارش کتابخانه ملی پزشکی و کلینیک کلیولند، افرادی که پوست تیره دارند، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین هستند. برخی اختلالات و شرایط پزشکی، از جمله چاقی یا ابتلا به بیماری های کبدی و کلیوی نیز می تواند منجر به کمبود ویتامین D شود.

چرا ویتامین D مهم است؟

دکتر کوک می گوید: نقش اصلی ویتامین D کمک به بدن برای حفظ کلسیم و استخوان است، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که نقش مهمی در سایر قسمت های بدن نیز دارد.

به گفته وی، بسیاری از مطالعات اخیر نشان می دهد که کمبود ویتامین D منجر به کاهش انرژی و نوسانات خلقی می شود که احتمالاً مربوط به اختلال عاطفی فصلی است. داده های جدید در مورد اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی در ماه های زمستان منطقی است زیرا بسیاری از مردم، به ویژه در نیمه شمالی ایالات متحده، کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند.

چگونه جذب یا دریافت ویتامین D را افزایش دهیم؟

بهترین راه برای جبران کمبود ویتامین D، ماندن در زیر نور خورشید و داشتن یک رژیم غذایی سالم است. البته کرم ضد آفتاب یا اسپری را فراموش نکنید.

حدود 50 تا 90 درصد ویتامین D از طریق پوست و از طریق جذب نور خورشید به دست می آید. بقیه در غذاهای غنی یا غنی شده با ویتامین D یافت می شود – مانند شیر و ماست و برخی ماهی های چرب.

مکمل های ویتامین D و روغن کبد ماهی نیز به افزایش میزان ویتامین D در بدن کمک می کنند، اما باید با راهنمایی و نظر پزشک مصرف شوند.

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

تماس با ما