سیگار گران شد؟


آفتاب نیوز :

بهزاد ولی زاده در خصوص رسیدگی به بند 5 ماده 73 لایحه هفتم برنامه توسعه که در خصوص میزان مالیات بر محصولات دخانی است، گفت: علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده محصولات دخانی، بند « ت – در ماده 26 قانون مالیات از ارزش افزوده، مالیات بر عملکرد، حقوق واردات و حقوق انحصاری محصولات دخانی که از ابتدای سال 1403 هر نخ سیگار نسبت به قانون بودجه سال 1402 کل کشور مالیات می‌گیرد.

وضعیت مالیات بر محصولات دخانی از سال 1403 افزایش یافته است: سیگارهای تولید داخل با برند ایرانی 15 درصد، سیگارهای تولید داخل با برند بین المللی 25 درصد، سیگارهای وارداتی با هر برندی 50 درصد، هر 50 گرم 20 درصد. تنباکوی بسته بندی شده در داخل کشور و برای هر بسته تنباکو 20 درصد برای 50 گرم تنباکوی آماده وارداتی 55 درصد مالیات اخذ می شود.

وی با تاکید بر اینکه در کشور سیگار وارداتی وجود ندارد، تصریح کرد: قانونگذار تمامی موارد تولید و واردات را در مواد قانونی در نظر گرفته است، اما در مرحله اجرای استانداردهای سیگار و دخانیات وارداتی درآمدی برای مردم ندارد. حالت؛ زیرا نیاز مصرف کنندگان از طریق صنایع تولید دخانیات داخلی تامین می شود.

مدیر دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت چگونه باید درآمد حاصل از مالیات دخانیات هزینه شود، تاکید کرد: پیش بینی می شود درصد مذکور بر اساس قیمت خرده فروشی از تولیدکنندگان اخذ شود. آنچه در قانون برنامه هفتم توسعه مشاهده می شود این است که 100 درصد درآمد حاصل از اجرای این بند توسط سازمان مالیاتی وصول و به خزانه داری کل کشور واریز می شود و در بودجه سنواتی دستگاه های ذیربط برای کاهش هزینه ها واریز می شود. مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن باید به بهسازی اماکن ورزشی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و بهسازی اماکن ورزشی در مدارس اختصاص یابد.

وظایف وزارت حراست در مبارزه با حمل و نقل غیرقانونی مواد دخانی، افزود: در عین حال وزارت حراست نیز موظف شد دسترسی به سامانه اطلاعات واردات، تولید و توزیع سیگار و سایر انواع مواد مخدر را فراهم کند. محصولات تنباکو همچنین نسبت به شناسایی کلیه واحدهای تولیدی و عرضه کنندگان محصولات دخانی که به صورت غیرقانونی اقدام به تولید و عرضه آن می کنند که مسئولیت آن نیز بر عهده وزارت حفاظت مخفی می باشد، باید از فعالیت آنها جلوگیری و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شوند. .

الزامات قانونی جمع آوری دخانیات قاچاق و تقلبی ولی زاده ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری وزارت بهداشت و درمان و امنیت کلیه محصولات دخانی اعم از قاچاق و تقلبی را جمع آوری می کند. در صورت نداشتن گواهی ردیابی، مجرم را به مراجع قضایی معرفی کنند.

و با توجه به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در این قانون مسئولیتی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است، تصریح کرد: این وزارتخانه نیز موظف است از چاپخانه هایی که اقدام به انتشار مطالب چاپی می کنند حذف کند. بدون مجوز قانونی برای چاپ آن مواردی که تولیدکنندگان مواد خواستار آن هستند، شناسایی دخانیات به ویژه تنباکوهای جویدنی با علائم مختلف ظاهری و درونی و معرفی متخلفان به مراجع قضایی.

تصویر هشدار جدید روی پاکت محصولات دخانی همچنین در خصوص تغییر تصاویر هشدار دهنده و بسته بندی محصولات دخانی به آخرین جلسه بسته بندی استاندارد محصولات دخانی اشاره کرد و گفت: تصاویر آماده است و نسخه نهایی تصاوير و پروتكل بسته بندي استاندارد محصولات دخاني در جلسه آينده ارائه مي شود و پيشنهاد مي شود براي اجراي آن تصويب و ابلاغ شود.

رئیس دبیرخانه اداره ملی کنترل دخانیات وزارت بهداشت تاجیکستان گفت: قانونگذار در برنامه هفتم توسعه استانداردهای فرآورده های دخانی را در نظر گرفته است، از سوی دیگر اقدامات پیشگیرانه را نیز برای جلوگیری از آن انجام داده است. قاچاق و کلاهبرداری این محصول.

آیا واقعا سیگار گران است؟وی با اشاره به اینکه ممکن است اخبار جسورانه درباره «قیمت سیگار» صحت نداشته باشد، تصریح کرد: قیمت هایی که هم اکنون معرفی شده به گونه ای است که تفاوت چندانی در قیمت محصولات دخانی وجود نخواهد داشت. مثلاً یک جعبه سیگار «بهمن» 15000 تومان باید 2250 تومان قیمت داشته باشد. و یک بسته 25000 پک سیگار وینستون حدود 31000 پک است! آیا این اعداد آنقدر زیاد است که قیمت سیگار اینقدر خبرساز شده است؟ بدیهی است که این افزایش قیمت تاثیری در کاهش مصرف نخواهد داشت و تا زمانی که ساختار قیمت گذاری محصولات دخانی به گونه ای باشد که با در نظر گرفتن حداقل قیمت ها در بسته محصولات دخانی، صنعت دخانیات سعی در پرداخت هزینه کمتری داشته باشد. مالیات، حتی 100 افزایش نرخ مالیات منجر به کاهش مصرف می شود.

وی ادامه داد: نگرانی صنعت دخانیات مبنی بر افزایش قیمت و مالیات بر قاچاق این گونه کالاهای مضر، قانونگذار را بر آن داشته تا حداقل نرخ مالیات را در نظر بگیرد. در حال حاضر حدود 50 درصد با نرخ موثر مالیات بر اساس قیمت خرده فروشی فاصله داریم. در حالی که به گفته کارشناسان بهداشت، قیمت خرده فروشی محصولات دخانی در حال حاضر بسیار پایین است، اما برای کاهش مصرف باید بسیار بالاتر باشد.

بر لزوم اجرای موثر کد رهگیری بر بسته بندی محصولات دخانی تاکید شد: در اتحادیه فروشندگان، پایانه های فروش سیگار و کالاهای خانگی و اجرای موثر کد رهگیری بر بسته بندی محصولات دخانی. . در ایجاد شفافیت زنجیره تامین و اجرای قوانین مالیاتی مهم هستند و مبارزه با قاچاق بسیار موثر است. امید است با اعمال قانون برنامه این قوانین به خوبی اجرا شود.

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما